Surffaajat ja syventyjät - Tiiu Tenno

verkko-oppimusympäristön pedagogisen rakenteen ja opiskelijoiden toimintaorientaatioiden tarkastelua

Arvostele ensimmäisenä tämä tuote

59,95 €
Toimitusaika-arvio: 12 - 16 päivää
  • Tekijä: Tenno, Tiiu
  • Kansityyppi: pehmeäkantinen
  • Kieli: suomi
  • Vuosi: 2011
  • Sivut: 255

Lisätiedot

Miten verkko-oppimisympäristöstä voidaan suunnitella opiskelijan kannalta tarkoituksenmukainen? Tutkimuksessa pyritään vastaamaan tähän kysymykseen tarkastelemalla, miten opiskelijat hyödyntävät oppimisen pedagogisia rakenteita verkko-oppimisympäristössä. Tutkimuskysymykset kohdistuivat verkko-oppimisympäristön pedagogisen käytettävyyden arviointiin ja opettajaopiskelijoiden toimintaorientaatioiden kuvaamiseen. Verkko-oppimisympäristön pedagogisen rakenteen käsitteellinen tarkastelukehys perustui oppimisen pedagogisten infrastruktuurien (Lakkala 2007 Lakkala ym. 2008) teknologiseen, sosiaaliseen, epistemologiseen ja kognitiiviseen ulottuvuuteen. Verkko-oppimisen ulottuvuudet operationalisoitiin verkko-oppimisympäristöjen sisältöelementtien ja niiden välisten suhteiden tasolle. Verkko-oppimisympäristössä tarkasteltavina olivat 1) tekninen, 2) sosiaalinen, 3) informaatio- ja viestintä-, 4) tehtävä- ja 5) resurssi-infrastruktuuri. Tarkastelukehystä täydennettiin pedagogisen käytettävyyden ja käyttöliittymäsuunnittelun elementeillä. Opettajaopiskelijoiden toimintaorientaatioiden kuvaus perustui heidän infrastruktuurien mukaiseen navigointiinsa verkko-oppimisympäristössä. Tutkimus vahvisti, että oppimisen tarkastelua varten laadittu käsitteellinen lähestymistapa soveltuu opintojakson ja verkko-oppimisympäristön pedagogisten rakenteiden tarkasteluun. Oppimisen ja oppimisympäristön yhteisen tarkastelukehyksen avulla voidaan havaita teknisestä toteutuksesta johtuva kokonaisuuden pirstoutuminen. Lisäksi tarkastelukehyksen avulla luodaan kokonaiskuva sisältöjen sijoittumisesta opintojakson lähi- ja verkko-osuuden välillä. Pedagogisten infrastruktuurien mahdollistamalla käsitteellisellä tarkastelutasolla voidaan hallita opintojaksosuunnitelman toteuttamista eri teknologia-alustoja käyttäen ja huomioida samalla opiskelijoiden tarpeet.

Lisätiedot

Kuvaus Miten verkko-oppimisympäristöstä voidaan suunnitella opiskelijan kannalta tarkoituksenmukainen? Tutkimuksessa pyritään vastaamaan tähän kysymykseen tarkastelemalla, miten opiskelijat hyödyntävät oppimisen pedagogisia rakenteita verkko-oppimisympäristössä. Tutkimuskysymykset kohdistuivat verkko-oppimisympäristön pedagogisen käytettävyyden arviointiin ja opettajaopiskelijoiden toimintaorientaatioiden kuvaamiseen. Verkko-oppimisympäristön pedagogisen rakenteen käsitteellinen tarkastelukehys perustui oppimisen pedagogisten infrastruktuurien (Lakkala 2007 Lakkala ym. 2008) teknologiseen, sosiaaliseen, epistemologiseen ja kognitiiviseen ulottuvuuteen. Verkko-oppimisen ulottuvuudet operationalisoitiin verkko-oppimisympäristöjen sisältöelementtien ja niiden välisten suhteiden tasolle. Verkko-oppimisympäristössä tarkasteltavina olivat 1) tekninen, 2) sosiaalinen, 3) informaatio- ja viestintä-, 4) tehtävä- ja 5) resurssi-infrastruktuuri. Tarkastelukehystä täydennettiin pedagogisen käytettävyyden ja käyttöliittymäsuunnittelun elementeillä. Opettajaopiskelijoiden toimintaorientaatioiden kuvaus perustui heidän infrastruktuurien mukaiseen navigointiinsa verkko-oppimisympäristössä. Tutkimus vahvisti, että oppimisen tarkastelua varten laadittu käsitteellinen lähestymistapa soveltuu opintojakson ja verkko-oppimisympäristön pedagogisten rakenteiden tarkasteluun. Oppimisen ja oppimisympäristön yhteisen tarkastelukehyksen avulla voidaan havaita teknisestä toteutuksesta johtuva kokonaisuuden pirstoutuminen. Lisäksi tarkastelukehyksen avulla luodaan kokonaiskuva sisältöjen sijoittumisesta opintojakson lähi- ja verkko-osuuden välillä. Pedagogisten infrastruktuurien mahdollistamalla käsitteellisellä tarkastelutasolla voidaan hallita opintojaksosuunnitelman toteuttamista eri teknologia-alustoja käyttäen ja huomioida samalla opiskelijoiden tarpeet.
Toimitusaika 12 - 16 päivää
Kustantaja Lapland University Press
Tekijä Tenno, Tiiu
Sidosasu pehmeäkantinen
Sarjan lisätieto 0788-7604
Sivumäärä 255
ISBN 9789524843997
Ilmestymisvuosi 2011
Painos 1
Tilausnumero 8351615
Kuvitus " - Kuvitus, väri" -
Asiasanat ammatilliset opettajakorkeakoulut, korkeakouluopiskelu, kyselytutkimus, käytettävyys, käyttöliittymät, opiskelijat, oppimisympäristö, orientoituminen, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, pedagoginen suunnittelu, tietokirjallisuus, verkko-opiskelu, verkko-op
Alanimike 8351615

Arvostelut

Kirjoita oma arvostelusi

Arvosteltava tuote: Surffaajat ja syventyjät

Miten arvioisit tämän tuotteen? *

1 tähti 2 tähteä 3 tähteä 4 tähteä 5 tähteä

Kirjaudu

Jos sinulla on jo tunnukset, ole hyvä ja kirjaudu sisään.

Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia uuteen verkkokauppaan, rekisteröidy tästä

* Vaaditut tiedot