Ongelmaperustainen pedagogiikka muuttaa arviointia - Miia Heikkinen

tapaustutkimus ongelmaperustaisen opetussuunnitelman siirtymävaiheesta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa

Arvostele ensimmäisenä tämä tuote

42,95 €
Toimitusaika-arvio: 12 - 16 päivää
  • Tekijä: Heikkinen, Miia
  • Kansityyppi: pehmeäkantinen
  • Kieli: suomi
  • Vuosi: 2014
  • Sivut: 230

Lisätiedot

Ongelmaperustaisen pedagogiikan päämääränä on muuttaa perinteistä opetus- ja arviointikulttuuria. Se haastaa tiedon mittaamiseen keskittyvät arviointikäytänteet huomioimaan oppimisprosessin ja osaamisen ulottuvuudet. Uusi arviointi painottaa oppijan osallisuutta, vaihtoehtoisia arviointimenetelmiä ja kehittävää palautetta. Tähän asti toteutetuissa opetussuunnitelmien uudistuksissa on kiinni-tetty aivan liian vähän huomiota arvioinnin pedagogisiin merkityksiin. Tässä tutkimuksessa arviointi on otettu yhdeksi tärkeimmistä opetuksen ja oppimisen kehittämisen kohteista. Toivottujen tulosten saavuttamiseksi arviointikäytäntöjen tulee olla linjassa pedagogiikan periaatteiden kanssa. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten uuteen opetus-suunnitelmaan siirtyminen muuttaa ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman arviointikäytänteitä ja -kulttuuria. Tässä väitöskirjassa kuvataan tutkimuksen aikana vakiinnutettuja arviointimenetelmiä ja -käytänteitä analysoimalla opiskelijoiden ja opettajien tulkintoja uudistuksista. Tutkimuksen keskeisin johtopäätös liittyy arvioinnin kokonaisvaltaisuuteen: arvioinnin kohteet, menetelmät, prosessit ja tuotokset muodostavat mitä olennaisimman ainesosan kompetenssi- ja ongelmaperustaisen opetussuunnitelman rakentamisessa. Kirjasta on hyötyä pedagogiikan, opetussuunnitelmien ja arvioinnin kehittämisessä.

Lisätiedot

Kuvaus Ongelmaperustaisen pedagogiikan päämääränä on muuttaa perinteistä opetus- ja arviointikulttuuria. Se haastaa tiedon mittaamiseen keskittyvät arviointikäytänteet huomioimaan oppimisprosessin ja osaamisen ulottuvuudet. Uusi arviointi painottaa oppijan osallisuutta, vaihtoehtoisia arviointimenetelmiä ja kehittävää palautetta. Tähän asti toteutetuissa opetussuunnitelmien uudistuksissa on kiinni-tetty aivan liian vähän huomiota arvioinnin pedagogisiin merkityksiin. Tässä tutkimuksessa arviointi on otettu yhdeksi tärkeimmistä opetuksen ja oppimisen kehittämisen kohteista. Toivottujen tulosten saavuttamiseksi arviointikäytäntöjen tulee olla linjassa pedagogiikan periaatteiden kanssa. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten uuteen opetus-suunnitelmaan siirtyminen muuttaa ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman arviointikäytänteitä ja -kulttuuria. Tässä väitöskirjassa kuvataan tutkimuksen aikana vakiinnutettuja arviointimenetelmiä ja -käytänteitä analysoimalla opiskelijoiden ja opettajien tulkintoja uudistuksista. Tutkimuksen keskeisin johtopäätös liittyy arvioinnin kokonaisvaltaisuuteen: arvioinnin kohteet, menetelmät, prosessit ja tuotokset muodostavat mitä olennaisimman ainesosan kompetenssi- ja ongelmaperustaisen opetussuunnitelman rakentamisessa. Kirjasta on hyötyä pedagogiikan, opetussuunnitelmien ja arvioinnin kehittämisessä.
Toimitusaika 12 - 16 päivää
Kustantaja Lapland University Press
Tekijä Heikkinen, Miia
Sidosasu pehmeäkantinen
Sarjan lisätieto 0788-7604
Sivumäärä 230
ISBN 9789524847247
Ilmestymisvuosi 2014
Tilausnumero 8351678
Kuvitus " - Kuvitus, mustavalkoinen" -
Asiasanat ammattikorkeakoulut, itsenäinen työskentely, korkeakouluopiskelu, korkeakoulupedagogiikka, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, ongelmalähtöinen oppiminen, opetussuunnitelmat, opinto-ohjaus, oppilasarviointi, osallistaminen, sosiaaliala, tietokirjallisuus, t
Alanimike 8351678

Arvostelut

Kirjoita oma arvostelusi

Arvosteltava tuote: Ongelmaperustainen pedagogiikka muuttaa arviointia

Miten arvioisit tämän tuotteen? *

1 tähti 2 tähteä 3 tähteä 4 tähteä 5 tähteä

Kirjaudu

Jos sinulla on jo tunnukset, ole hyvä ja kirjaudu sisään.

Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia uuteen verkkokauppaan, rekisteröidy tästä

* Vaaditut tiedot